De afgelopen periode heb ik regelmatig geholpen en gewerkt bij grootschalige evenementen, dit waren evenementen in Ahoy zoals bijvoorbeeld ABN AMBRO feest, padeltoernooi en concerten. Werken bij Sparta in verschillende lounges voor het personeel van Sparta en hier ook voor bedrijven die sponseren. Ook heb ik een paar keer geholpen bij evenementen van Heineken en bij de M&A Award. Dit waren grootschalige evenementen waar meestal wel meer dan 1000 bezoekers waren die jij een zo top mogelijke ervaring probeert te bieden.
Bij dit soort evenementen werkte ik met een team en was het meeste werk goed gestructureerd, hierbij had je zelf een bepaalde taak en moest je dit uitvoeren waardoor alles werkte. Op deze manier werkte de catering voor de bezoekers goed gestructureerd en kwamen hier geen problemen bij. Ik merkte alleen dat deze service die je biedt aan bezoekers niet heel bijzonder was. Op deze manier lukt het niet om vanuit het personeel de verwachting van de bezoekers te overtreffen. Terwijl dat dat juist het aspect is dat ik leuk vind aan events en hierbij als personeel helpen.
Vanuit mijn eigen werk in een restaurant heb ik geleerd hoe je het best attent kan zijn naar gasten en de beste service te bieden. Ik probeer hierbij veel te praten met gasten hen te begrijpen en zo te kijken waar zij behoefte aan hebben voor een drankje en/of eten. Bij mijn studie heb ik geleerd dat marketeers proberen in te spelen op de onbewuste gedachtes van de doelgroep, omdat daarmee 80% van de keuzes gemaakt wordt. Dit aspect probeer ik als het ware in de horeca ook toe te passen om zo op deze manier het beste aanbod te kunnen creëren van wat wij hebben voor gasten. Bij mijn eigen werk gebeurt dit dan dus ook in het klein en kan je veel persoonlijke aandacht geven aan gasten. Maar bij de grotere events waar ik geholpen heb gaat dit een stuk moeilijker omdat er dan ook dus veel gasten zijn die je als het ware van dienst moet zijn.
Ik heb hierom na een paar keer bij de events gemerkt dat ik dat minder vond, ik wilde juist graag de verwachting van bezoekers overtreffen en zo hen een betere beleving meegeven. Hierom heb ik na een tijde geprobeerd om zoveel mogelijk kleine attente dingen te doen waardoor je een betere service kan meegeven. Dit kan vallen onder veel verschillende dingen, denk bijvoorbeeld aan hoe je gelijk iemand aanspreekt. De eerste keer bij een event vond ik het minder leuk en stond ik ook iets norser bij de bar. Ik merkte vervolgens dat de service minder werd en ik hierdoor ook geen leuke interacties had met bezoekers. Hierdoor probeerde ik vanaf dat moment altijd met een glimlach service te bieden en ik merkte hierbij al snel dat bezoekers hiervan vrolijker werden ik zelf ook waardoor het werken bij de events echt leuk werd.
Een paar werken terug was ik ook aan het helpen bij de M&A awards, dit was in de Beurs van Berlage in Amsterdam en de zaal was helemaal mooi opgemaakt. Ik vond het gelijk al fijn om hier te werken! Ik realiseerde me ook hier snel dat voor een bedrijf dit aardig duur was om hier een tafel te hebben en te mogen zitten in de zaal. Verder was het eten die zij bij het diner hier krijgen erg mooi versierd, maar naar mijn mening niet heel veel en de flessen wijn die de gasten kregen waren niet van de beste kwaliteit merkte ik op. Bij deze awards had ik zelf twee tafels die ik van dienst moest zijn waarbij elke tafel acht gasten zat. Ik had mijzelf voorgenomen om hen echt goeie service te bieden die ook zouden moeten krijgen aangezien het hele prijskaartje.
Bij het begin van de avond groette ik iedereen netjes en bij de dames schoof ik hen stoel aan wat ik attent vond. Verder was ik aan het opletten hoe snel alles op tafel ging zodat zij niet meer echt om iets hoefde te vragen. Het brood en boeter bij beide tafel ging erg hard, dus haalde ik snel wat extra brood en boeter. Vervolgens gelde dit ook voor het water. Eén persoon at vegetarisch, ik informeerde haar al snel dat dit duidelijk voor mij was en dat zij zo ook op de juiste momenten haar eten kreeg. Na het verloop van de avond gingen de meeste mannen over op het bier, het bier hier moest uit een andere zaal gehaald worden wat iets langer ook duurde. Hierom was ik goed aan het opletten hoe snel er gedronken wordt zodat ik de heren gelijk weer een drankje kon aanbieden op de momenten dat zij hier behoefte aan hadden. Het helpen bij deze awards ging goed en vond ik erg leuk!
Aan het einde van het diner kwam ik nog met een ronde biertjes aan bij 1 tafel en vroegen de mensen hier wat aan mij. Ze vroegen wat voor werk ik hiernaast nog meer deed. Dus ik vertelde dat ik nog studeerde en dit werk als ontwikkeling deed om later bij events te gaan werken. De mannen vertelde dat ze dit samen afvroegen omdat ze vonden dat de service die ik hen bood echt top was en dat ze zeker wisten dat ik nog wat anders zou moeten doen. Dit vond ik een geweldig compliment en bewijst mij dat ik dit het werken bij events leuk vind. Daarnaast heeft mij vervolgens ook meer laten realiseren hoe je bezoekers hen verwachting kan overtreffen en zo de beste service kan bieden. Het zijn namelijk de kleine aspecten die je moet doen waarmee je bezoekers overtreft en dus zo kan helpen.
Een verder klein aspect wat mij is opgevallen wat leuk en prettig is om te doen is ook vragen te stellen aan bezoekers en/of gasten. Vragen hoe zij het ervaren, of ze een leuke tijd hebben, waar ze het meest naar uitkijken bij een event. Mensen vinden het leuk om hierover met je te praten en doen dit dan ook graag, daarnaast voelen zij veel persoonlijke aandacht als je zoiets doet. Hiermee geef je hun een goed gevoel, zorg je ervoor dat je een goede service biedt en kan men meer genieten van de events waarbij je helpt. Verder kan je daarnaast dan nog meer praten over andere dingen en zo leuke gesprekken hebben, het is mij echt opgevallen dat veel interactie met bezoekers ervoor zorgt dat zij een event echt een stuk beter ervaren zo een leuke tijd hebben, en misschien dan ook dus nog wel sneller terugkomen.
Het is mij de afgelopen periode dus opgevallen hoe je de verwachting van bezoekers bij een event kan overtreffen en zo hen beleving kam verbeteren. Doormiddel van kleine attente dingen zorg je ervoor dat gasten en bezoekers het leuker ervaren, ga met hem het gesprek aan. Zorg ervoor dat je altijd een glimlach hebt bij een event, dat ik is voor bezoekers leuker en maakt het voor jou leuker. En probeer daarnaast dus goed inspelen op behoeftes die men heeft zodat je op deze manier de beleving kan gaan overtreffen.
Dit heb ik de afgelopen periode geleerd, ben ik mee aan de slag gegaan en wil ik daarnaast ook zeker verder meegaan. Door in de toekomst nog meer deze punten op te pakken hoop ik dat ik events nog leuker maak, door meer hier te helpen meer te gaan leren en dit dan. Vervolgens echt later dan bij het werk te gaan gebruiken!
Reactie plaatsen
Reacties