Voor mijn opleiding SMM heb ik de mogelijkheid gekregen om naar Madrid te gaan met een sportmarketing thema. Deze reis heeft mij op verschillende onderdelen zaken laten inzien, ook al heb ik hier niet een sportmarketing gerelateerde opdracht uitgevoerd. Ik kan mij nog goed herinneren bij een gastcollege van vorig jaar over de uitleg van het BMC en hoe je eigenlijk altijd moet kijken hoe een onderneming in elkaar zit en hoe zij een waarde propositie creëren en deze een fit laten hebben met de behoeftes van de doelgroep. Als je op die manier na gaat denken krijg je meer een ondernemers instelling en gaat het steeds makkelijker met het maken van een BMC.
In Madrid ben ik hier veel mee bezig geweest, je komt in een hele andere cultuur terecht met dezelfde, maar toch ook met heel veel andere ondernemingen in andere sectors. Als eerste heb ik veel gekeken naar de horeca en hoe ik dacht dat sommige restaurants het toch net iets beter konden doen om toch meer klanten te werven. Bij een winkel om kleding te kopen heb ik ook iets gezien wat ik heel interessant vond om klanten te werven, wat ik hier zag kon ik goed koppelen aan het event dat wij voor SPM deden, aangezien deze winkel ook zich inzetten voor een goed doel. Bij de winkel was er een rad, bij een donatie aan het goede doel voor minimaal 2,50 mocht je aan het rad draaien en kon je prijzen winnen. Het was hier ongelofelijk druk! Dit kwam mede ook doordat er een enthousiast meisje stond die als het ware een spelleider was. Je had bij het rad sowieso prijs van minimaal 10% tot 50% en dit kon je voor alle artikelen inzetten waardoor iedereen wel de korting wilde gebruiken omdat zij het gevoel hadden dat de donatie van 2,50 met dan minimaal 10% korting veel winstgevender was dan het volledige bedrag betalen. De winkel had in de winkel zelf verder helemaal geen korting, maar alsnog bleven zij heel veel kleren verkopen. Dit concept vond ik onwijs goed! De winkel kreeg veel klanten doormiddel van een leuke spelmanier want klanten voor hun idee altijd wat winnen en de winkel zet zich ook in voor een goeddoel! Dit was het eerste iets van Madrid van ondernemingen die ik heel interessant vond.
In Madrid zijn wij ook bij twee verschillende sportwedstrijden geweest: Real Madrid – Valencia en Atletico Madrid – Villareal. Dit zijn beide twee teams van wereldniveau, maar toch was de ervaring heel anders. Je hebt aan de ene kant Real Madrid oftewel “De Koninklijke” Je zou kunnen zeggen dat dit over de hele wereld misschien wel de meest beroemde club is en ook wel de meest geweldige geschiedenis heeft. Je merkte dit ook aan de club, je had een heel groot verschil in de supporters, aan de ene kant had je de lokalen supporters die vaak komen en echt groot Real Madrid fan waren, zij waren de mensen die de hele tijd meezongen en met elkaar naar het stadion gingen. Doordat Real Madrid zo groot is heb je ook ontzettend veel toeristen die komen, hierdoor was de sfeer een stuk minder en voelde het niet alsof je echt in een stadion kwam met heel veel thuissupporters. In Spanje heb je als wet van de La Liga dat er in het stadion geen bier gedronken mag worden, Atletico had hierop ingespeeld en veel barretjes buiten het stadion zodat supporters voor de wedstrijd gemakkelijk samen wat konden drinken en dus ook veel langer rondom het stadion waren, Atletico zorgde op die manier dat er veel meer beleving was voor supporters. Bij Real Madrid was dit niet, wij waren twee uur van tevoren bij het stadion en konden nergens gemakkelijk terecht om wat te eten en drinken. Er waren nergens leuke barretjes waar supporters samenkomen om wat met elkaar te drinken en vervolgens samen naar hun plekken te gaan. Ik denk dat Real heel veel nog bezig is met het verkopen van een dienst aan hun supporters en nog veel te weinig met het verkopen van een belevenis aan supporters. Rondom de wedstrijd in het stadion zocht Atletico ook veel meer de connectie met de fans, veel fans kwamen op schermen terecht en daardoor kwamen er veel lachende gezichten in. Het stadion en zaten veel minder mensen op hun telefoon. Bij Real Madrid was dit niet, hier was iedereen gewoon een broodje aan het eten en zaten de meeste mensen op hun telefoon te wachten totdat de tweede helft weer ging beginnen. Deze punten heb ik dus bij beide wedstrijd heel anders ervaren en heb hier ook over nagedacht.
Madrid was fantastisch! Doormiddel van de begeleiders heb ik onwijs veel gezien en ervaringen opgedaan voor de rest van mijn leven. Op deze manier heb ik de opleiding ook meer willen brengen bij Madrid om zo hierover na te denken. Voor organisaties is een BMC onwijs belangrijk, je ziet ermee waardoor een onderneming succesvol is of juist helemaal niet. Hoe meer je hier mee bezig bent, hoe beter je erin wordt. Daarom wil ik jullie dit ook meegeven om ook zo na te denken, kom je in de stad kijk dan wat het verschil tussen ondernemingen en wat de één juist wel of niet succesvol maakt. Breng een BMC bij organisaties en breng een BMC bij jou!
Reactie plaatsen
Reacties